کد مطلب:296054 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

حدیث 01


در تفسیر امام حسن عسكری علیه السلام آمده است:... مردی به همسرش گفت، نزد فاطمه دختر رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم برو و سوال كن آیا من از شیعیان وی هستم با خیر؟ آن زن (خدمت حضرت رفت) و سوال كرد. حضرتش فرمود: به شوهرت


بگو:

«ان كنت تعمل بما امرناك، و تنهی عما زجرناك عنه، فانت من شیعتنا، و الا فلا.»

- اگر به دستورات ما عمل می كنی و از منهیات ما می پرهیزی، از شیعیان ما هستی،وگرنه شیعه ما نیستی.

آن زن بازگشت و پاسخ را به شوهرش رساند. مرد گفت: وای بر من! كیست كه هیچ گناه نكند و از خطا دوری كند، بنابراین من در آتش جهنم جاودانه خواهم بود. زیرا كسی كه شیعه آنان نباشد، همیشه در آتش است. آن زن بازگشت و گفتار شوهرش را به فاطمه علیهاالسلام رساند.

حضرت فاطمه فرمود: به او بگو: این گونه نیست شیعیان ما از برجستگان اهل بهشت هستند، ولی از محبین ما و محبین محبین ما و دشمنان دشمنان ما و هر كسی كه به قلب و زبان تسلیم ما باشد، ولی اوامر و نواهی ما را در اموری كه آنان را به هلاكت (و سوء عاقبت) مبتلا می كند، مخالفت نماید، وارد بهشت می شود، اما بعد از آنكه از گناهانشان طاهر شوند (یا به واسطه گرفتاری به بلاها و مصائب (در دنیا)، و یا به انواع شدائد و سختیها در عرصات قیامت، و یا به عذاب جهنم در طبقه بالای آن) تا اینكه ما به محبت خود، آنان را از جهنم نجات می دهیم و (در بهشت) به نزد خود می بریم. [1] . (خلاصه آنكه: نجات نهایی آنان به واسطه محبت به ماست).


[1] بحارالانوار، ج 68، ص 155، روايت 11.